Az organiqa.hu webáruház felületén süti (cookie) fájlokat használ. Az oldal használatával beleegyezel a cookie-k használatába. További információért olvasd el adatkezelési tájékoztatónkat.

Spirulina: fehérjedús szuperélelmiszer a mélyből

Spirulina: fehérjedús szuperélelmiszer a mélyből
Te is találkoztál már az apró, zöld tablettákkal, de nem tudod, pontosan mire valók? Szeretnéd változatossá tenni az étrendedet minőségi étrend-kiegészítőkkel? Esetleg lelkes spirulina por fogyasztó vagy, de szeretnél többet megtudni erről a különleges algafajtáról?

A lehető legjobb helyen jársz! Az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségre tett szert a kék-zöld mikroalga, más néven spirulina (nevét a DNS-hez hasonló, összefonódó spirál alakjáról kapta).

A növekvő népszerűség egyáltalán nem véletlen: a spirulina alga elképesztően fehérje-, és tápanyagdús, ráadásul az emberi szervezetre gyakorolt jótékony hatásait számos kutatás is alátámasztotta.

Az alábbi cikkből megtudhatod, mire és hogyan használták a spirulinát a múltban, milyen jótékony hatással bír, hogyan támogatja szervezetünk védekezőképességét, és mi a különbség a spirulina tabletta és a spirulina por között.

Továbbá arra a kérdésre is választ kaphatsz, hogy mire kell figyelni a spirulina étrend-kiegészítők kiválasztásakor.

 

Rövid történelmi áttekintés: spirulina régen és most

 

A sokak által minden élő organizmus ősanyjának tekintett spirulinát már sok ezer évvel ezelőtt is előszeretettel alkalmazták.

Az aztékok – a Mexikó középső részén található Texcoco-tóból begyűjtött mikroalgát – elsősorban különféle betegségek kezelésére használták, de teljesítményfokozóként is alkalmazták, hiszen kiváló tápanyagforrás, ráadásul fehérjetartalma a tojáséval vetekszik.

A legenda szerint az uralkodó hírvivői spirulina alga fogyasztásával növelték állóképességüket a maratoni távok megtétele során. A különleges mikroalga azonban nem csak a közép-amerikai régióban terem.

Az édes-, és sós vízben egyaránt előforduló Spirulina platensis fő lelőhelyei a Közép-Afrika nyugati részén található Csád-tó és Ázsia állóvizei, de a világ számos egyéb pontján megtalálható. Utánpótlásra pedig nagy igény van, hiszen a fonalas cianobaktérium-faj népszerűsége a mai napig töretlen.

Leggyakrabban étrend-kiegészítő formájában találkozhatsz vele a boltok polcain, de az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatal (FDA) nemrég engedélyezte a spirulina ételszínezékként való felhasználását rágógumikban, cukorkákban és csomagolt élelmiszerekben.

 

Mire jó? A spirulina alga jótékony hatásai

 

A szuperélelmiszerként számon tartott, élénk kékeszöld színben pompázó spirulina hatása az egyik legizgalmasabb kutatási téma a táplálkozási szakértők és a biokémikusok körében.

Bizonyított tény, hogy a spirulina – a chlorella algához hasonlóan – kiváló növényi fehérjeforrás. Egyetlen evőkanál spirulina 4 gramm fehérjét, és kevesebb, mint 1 gramm zsírt tartalmaz.

A vitaminok közül található benne B1-, B2-, B3-, B12-vitamin, valamint kalcium, kálium, szelén réz, vas és magnézium is, ami hozzájárul az egészséges izomműködés fenntartásához.

A legfrissebb kutatások szerint a mikroalga kékes színét adó fikocianin pigment erős antioxidáns, fájdalomcsillapító, immunerősítő valamint gyulladáscsökkentő potenciállal bír.

Bár még folynak a kutatások, az eddigi eredmények alapján egyértelmű, hogy a spirulina akár a vércukorszint normalizálására, a cukorbetegség tüneteinek kezelésére is alkalmas lehet. A magas éhomi vércukorszint gyakori probléma az 1-es és 2-es típusú diabéteszben szenvedő páciensek körében.

Egy 2018-as tanulmány szerint a spirulina fogyasztása jelentősen csökkentette az emberek éhomi vércukorszintjét.

Természetesen ez a sokoldalú mikroalga nem csak cukorbetegség esetén fejti ki jótékony hatását.

Egy 2016-os kutatás rávilágított, hogy spirulina étrend-kiegészítők fogyasztásával normalizálható a vérlipidszint, vagyis akár már napi 1 gramm spirulina bevitellel jelentősen csökkenthető az összkoleszterin-szint, az LDL, más néven „rossz” koleszterinszint, és növelhető a HDL, más néven „jó” koleszterinszint.

A koleszterinszinttel szoros összefüggésben álló szívbetegségek esetén is jó eredményeket értek el a spirulinát vizsgáló tudósok. Egy 2016-os tanulmány megállapította, hogy a spirulina 3 hónapos rendszeres fogyasztása csökkentette a kutatásban résztvevő túlsúlyos és magas vérnyomásban szenvedő emberek vérnyomását.

Egy 2013-as kutatás szerint a kék-zöld alga fontos szerepet játszhatnak a szívbetegségek megelőzésében is.

Azt már az aztékok is tudták, hogy a spirulina alga kiváló teljesítményfokozó, de mit is jelent ez a gyakorlatban?

Egy 2014-es tanulmány szerint a mikroalga rendszeres fogyasztásával felgyorsítható az anyagcsere.

A felgyorsult anyagcsere hatására megnövekszik az emberek energiaszintje, ami rendszerint fokozott kalóriaégetéssel párosul, ezáltal a spirulina a testsúlycsökkentésben is segíthet.

 

Melyik a jobb? Spirulina tabletta vagy spirulina por

 

spirulina tabletta vagy por

 

Sokak által a mai napig vitatott kérdés, hogy melyik a legjobb spirulina alga. A kérdésre nem könnyű válaszolni, hiszen mindkét termék típus egyformán jó, mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai.

Lássuk, mik ezek az előnyök és hátrányok!

A vitaminokban, ásványi anyagokban és fehérjében gazdag spirulina tabletta és por egyaránt költséghatékony választás, viszont a tablettákat egyszerűbb tárolni, és általában hosszabb ideig eltarthatóak.

A tabletta további előnye, hogy gyorsan bevehető, és így jellegzetes íze sem érezhető. Ha viszont problémát okoz a tabletták lenyelése, vagy szívesen kísérleteznél a mikroalgával a konyhában, számodra a spirulina por a tökéletes választás.

A porrá őrölt spirulina könnyedén belekeverhető turmixokba, joghurtba, müzlibe, de akár még levesekbe is, viszont nehézkesebb a szállítása, ha például edzésre is magaddal vinnéd.

Bár mindkét termékfajta könnyen emészthető, ha gyors felszívódásról van szó, a spirulina por a nyerő.

Az előnyök és hátrányok mellett fontos kiemelni a minőségi tényezőket is. Kizárólag megbízható forrásból vásárolj spirulina termékeket! De hogyan lehet eldönteni, hogy egy termék biztonságos?

Ellenőrizd a címkét!

A minőségi termékek címkéjén szerepelnie kell a spirulina, Spirulina platensis, vagy Arthrospira platensis szónak és a származási helynek is.

Mindezek mellett az összetétel is kiemelkedően fontos. Tablettáknál a legalább 98%-os spirulina tartalom az elfogadott, de a 100% a legjobb. A porrá őrölt mikroalga esetén ez az arány kizárólag 100% lehet. Természetesen sem a tabletta, sem a spirulina por nem tartalmazhat tartósítószert vagy mesterséges színezéket.

Az általunk forgalmazott bio spirulina tabletta és bio, nyers spirulina por 100% bio, laktóz-, glutén-, és szójamentes, és vegetáriánus és vegán étrendet követők is fogyaszthatják.